Bedrijfsomschrijving
Het Intermutualistisch Agentschap (IMA) is een data-expertisecentrum met een kernteam van 25 personen dat patiëntengegevens van de zeven Belgische ziekenfondsen samenbrengt op één platform. Ze maakt de data toegankelijk voor onderzoek en analyses die tot doel hebben de toegankelijkheid, doelmatigheid en kwaliteit van de Belgische gezondheidszorg te verbeteren. Ze stelt hiervoor open data ter beschikking in de IMA Atlas en begeleidt onderzoekers bij het gebruik van micro-data. Het IMA voert ook zelf analyses uit op de data en werkt mee aan beleidsondersteunend en universitair onderzoek.

Meer info over het IMA vind je op onze website.

Als data analist werk je mee aan analyses in het kader van strategische en complexe projecten met een beleidsondersteunende finaliteit. De analyses gebeuren in samenwerking met of in opdracht van beleids- en wetenschappelijke partners. Ze resulteren in relevante informatie, adviezen of producten voor beleidsvoorbereiding, -uitvoering en –beslissingen met het oog op het bevorderen van de performantie, de kwaliteit en de toegankelijkheid van de gezondheidszorg.

  • Je verwerkt de ruwe gegevens tot een bestand voor analyse (selectie van de noodzakelijke gegevens uit de databronnen, cleaning, aggregaties, controles).
  • Je analyseert de gegevens, gebruik makend van de geschikte statistische methodologie.
  • Je werkt mee aan de interpretatie van de resultaten en je bent verantwoordelijk voor een kwaliteitsvolle en GDPR-conforme rapportering.
  • Je programmeert in SAS en R, je hebt aandacht voor ‘good programming practices’ en ondersteunt collega’s hierin.
  • Je bent vertrouwd met facturatiedata van de ziekenfondsen en je kent de structuur en de inhoud van de IMA databanken.
  • Je werkt samen met collega’s in gemengde projectgroepen.
  • Je volgt interne en externe ontwikkelingen op met betrekking tot het domein van de gezondheidszorg ; je zoekt actief naar informatie bij de juiste referentiepersonen.

Als data analist werk je voor 50% aan analyses en rapporten voor farmaceutische bedrijven in het kader van hun overeenkomst met het Rijksinstituut voor Ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV-. Om de uitgaven voor geneesmiddelen onder controle te houden is een mechanisme voorzien waarbij de farmaceutische firma’s een contract afsluiten met het RIZIV. De analyses en rapportering van het IMA in dit kader zijn belangrijk voor de volksgezondheid en voor de kostenbeheersing van de ziekteverzekering. Meer informatie over deze opdrachten kan je vinden via https://www.ima-aim.be/Dienstverlening-aan-farmaceutische?lang=nl.

Als project manager coördineer je projecten van de conceptualiserings- tot de rapporteringsfase met als doel de realisatie van de beoogde projectdoelstellingen te garanderen binnen de afgesproken grenzen van tijd, kwaliteit en middelen. Het betreft zowel beleidsondersteunende projecten in opdracht van partners als interne projecten in het kader van het data expertisecentrum. De interne strategische projecten hebben tot doel de dienstverlening aan gebruikers van de IMA-data te verbeteren, de communicatie, zichtbaarheid en bekendheid van het IMA te versterken en de interne efficiëntie te verhogen. Twee grote projecten waar je aan zal mee werken zijn de IMA-Atlas (meer informatie : https://atlas.ima-aim.be/mosaic/fr-fr/atlas-aim) en het extern gefinancierde project ‘Observatoire transfrontalier du programme Interreg France-Wallonie-Vlaanderen’.

Je profiel

  • Je hebt een Master diploma of gelijkgesteld door ervaring.
  • Je hebt meer dan vijf jaren ervaring in (big) data management en statistische analyse.
  • Je beschikt over uitstekende kennis van minstens één statistische software (SAS, R, SPSS, Stata, …) en hebt belangstelling in andere software pakketten voor data-analyse en -presentatie.
  • Kennis van en ervaring met SQL is zeker een pluspunt.
  • Je kan een project coördineren waaraan verschillende collega’s en partners bijdragen.
  • Je kan goed functioneren in een gemengd Frans-Nederlandstalig team. Een perfecte actieve kennis van het Frans of Nederlands en een goede passieve kennis van de andere landstaal is een vereiste.
  • Je hebt interesse in de sector van de publieke gezondheidszorg.
  • Je werkt zorgvuldig, georganiseerd en gestructureerd, en je bewaakt kwaliteit en deadlines.
  • Je communiceert correct en helder.

We bieden

  • Een voltijdse tewerkstelling van onbepaalde duur.
  • Een ongedwongen spirit binnen een klein, gedreven team van hoogopgeleide professionals.
  • Een aantrekkelijk salaris in overeenstemming met je ervaring aangevuld met o.a. maaltijdcheques en gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer.
  • Een centraal gelegen locatie in Brussel die uitstekend bereikbaar is met openbaar vervoer.
  • Een duurzame kantoorruimte met aandacht voor comfort, ergonomie en het evenwicht tussen individueel werk en coworking.
  • De mogelijkheid tot thuiswerk tot drie dagen per week.

Heb je interesse ?
Stuur je cv en motivatiebrief voor 4 januari 2026 naar jobs@intermut.be.